인과 추론 공부를 하면서 주제나 키워드에 따라서 논문이나 테크 리포트의 링크를 정리하고 있다. 테크 블로그들을 정리하는 월마트 데이터 과학자 (Leihua Ye) 분의 미디엄이나 링크딘에 관련 링크들이 많이 수록되어 있다. 보다 정교한 분석은 주로 리서치 논문들에 있는 것 같다. PAP 에서 스터디하면서 찾아보니 RD (Regression Discontinuity, 회귀불연속) 관련 내용이 가장 적고, 그 다음이 IV (Instrument Variable, 도구변수)인 것 같다.
Tech Reports
Quasi-Experimentation In the Industry
- Link: https://leihua-ye.medium.com/list/quasiexperimentation-in-the-industry-241b8b26cd5a
- 테크 회사의 분석 관련 직종의 저자들의 Causal Inference 적용한 글들 11가지.
그 외 정리
회사명 | 제목 | 주제/키워드 | 링크 |
Airbnb | Experimentation & Measurement for Search Engine Optimization | DiD | |
Twitch | Two-Stage Least Squares For A/B Tests | IV | |
Coursera | Instrumental Variables & Randomized Encouragement Trials: Driving Engagement of Learners | IV | |
AirBnb | How Airbnb Measures Future Value to Standardize Tradeoffs | PSM |
Research Papers
- 테크 회사들의 데이터를 사용한 리서치 논문.
- 테크 회사에서 직접 발간한 research paper, 학계 연구자들의 논문, 또는 공동연구.
회사명 | 제목 | 주제/키워드 | 링크 |
Peer Effects in Product Adoption | IV | ||
Uber | Using Big Data to Estimate Consumer Surplus: The Case of Uber | RD | |
AirBnB | Can an AI Algorithm Mitigate Racial Economic Inequality? An Analysis in the Context of Airbnb | DiD | |
AirBnB | What Makes a Good Image? Airbnb Demand Analytics Leveraging Interpretable Image Features | DiD | |
Uber | Toward An Understanding of the Economics of Apologies: Evidence from a Large-Scale Natural Field Experiment | Experiment | |
Uber | Design and Analysis of Cluster-Randomized Field Experiments in Panel Data Settings | Experiment | |
AirBnb | Reducing Interference Bias in Online Marketplace Pricing Experiments | Experiment, SUTVA violation | |
Spotify | Changing Their Tune: How Consumers’ Adoption of Online Streaming Affects Music Consumption and Discovery | PSM | |
Spotify | The Engagement-Diversity Connection: Evidence from a Field Experiment on Spotify | Experiment | |
Learning to Rank with Selection Bias in Personal Search | IPW (PSM), Experiment | ||
Attribute-based Propensity for Unbiased Learning in Recommender Systems: Algorithm and Case Studies | IPW (PSM), Experiment | ||
Evaluating Online Ad Campaigns in a Pipeline: Causal Models At Scale | PSM |
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